Alexzander Graham BellPencipta telefon pertama
Alexander
Graham Bell ialah seorang saintis, pencipta dan pembawa pembaharuan. Sungguhpun paling dikenali kerana mencipta telefon, Bell juga
digelar "bapa orang-orang pekak". Bapa,
datuk dan adik beliau semua pernah dikaitkan dengan kerja-kerja berkaitan pengicapan dan perbualan, manakala ibu dan isteri beliau kedua-duanya pekak, maka
mempengaruhi kerja-kerja Bell secara mendalam. Kajian Bell mengenai pendengaran
dan pertuturan turut mendorong beliau bereksperimen dengan peranti pendengaran
yang akhirnya memuncak dengan kejayaan Bell dikurniakan paten A.S. pertama
untuk ciptaan telefon pada tahun 1876.
Banyak
lagi ciptaan lain dalam hayat Bell termasuk kajian perintisan dalam hidrofoil danaeronautik. Pada tahun 1888, Alexander Graham Bell merupakan salah seorang
ahli-ahli pengasas Persatuan National GeographicDalam gambaran, Bell menganggap ciptaan beliau yang
paling terkenal itu sebagai satu gangguan dalam kajian sebetulnya selaku
saintis dan enggan melibatkan telefon dalam kajian beliau Sewaktu
Bell meninggal dunia, semua telefon di seluruh Amerika Syarikat "berhenti
berdering selama seminit untuk menunjukkan rasa hormat terhadap lelaki yang
kepingin memudahkan komunikasi mewujudkan telefon.
Semasa
kanak-kanak, Alexander Graham Bell menunjukkan sifat ingin tahu semulajadi
terhadap dunianya, mengumpul contoh botani dan melakukan ujikaji pada usia
muda. Sahabat baiknya adalah Ben Herdman, jiran yang keluarganya mengendali
kilang mengisar tepung, tempat banyak penjelajahan. Aleck yang muda bertanya
apa yang perlu dilakukannya di kilang tersebut. Dia diberitahu bahawa gandum
perlu dikupas melalui proses yang memenatkan dan pada usia 12, Bell membina
peranti buatan sendiri yang menggabungkan dayung berputar dengan set berus
paku, mencipta mesin pengupas yang digunakan secara berterusan selama beberapa
tahun. John Herdman memberikan peluang kepada mereka untuk memulakan kajian di
dalam sebuah bengkel yang kecil sebagai ganjaran.
Sejak
awal lagi, Bell menunjukkan sifat sensitif dan bakat bagi seni, syair dan muzik
yang diwarisi daripada ibunya. Tanpa latihan rasmi, dia menguasai piano dan
menjadi pemain piano keluarganya Sungguhpun
pada kebiasaannya senyap dan pendiam, dia menggemari mengajuk dan "helah
suara" menyamai ventriloquism yang menghibur pelawat keluarganyaBell juga
amat terasa apabila keadaan ibunya beransur-ansur menjadi semakin pekak,
(ibunya mula kehilangan pendengaran semasa dia berusia 12 tahun) dan belajar
bahasa jari manual agar dia boleh duduk disamping ibunya dan mengetuk secara
diam-diam perbualan sekitar ruang tamu keluargaDia
turut membangunkan teknik untuk bertutur dalam ton jelas "modulated"
terus pada dahi ibunya dari mana ibunya mampu mendengar perkataannya dengan
agak jelas Keasyikan Bell dengan kehilangan pendengaran ibunya
mendorong dia mengkaji akustik.
Keluarganya
telah lama berkecimpung dengan mengajar ("elocution"): datuknya,
Alexander Bell, di London bapa saudaranya
di dublin dan bapanya, ".
Bapanya menerbitkan pelbagai karya berkenaan tajuk tersebut, beberapa darinya
masih dikenali ramai, terutama The
Standard Elocutionist (1860
mackay 1997, , yang muncul di Edinburgh pada 1868. The Standard Elocutionist muncul dalam 168 edisi British dan dijual lebih suku juta
di A.S sahaja.
Dalam treatise ini, bapanya menjelaskan kaedahnya mengajar orang yang bisu dan
pekak sebagaimana mereka dikenali semasa
itu untuk menghasilkan perkataan dan membaca pergerakan bibir orang lain bagi
menafsir erti. Bapa Aleck mengajar dia dan adiknya bukan sahaja menulis
"Visible Speech" tetapi turut mengenal pasti sebarang simbol dan
bunyi yang mengiringinya. Aleck menjadi begitu mahir sehinggakan dia menjadi
sebahagian pertunjukkan awam bapanya dan mengkagumkan penonton dengan
keupayaannya menafsir bahasa latin bahasa Gaelic dan malah simbol Sanskrit. Sebagai
seorang kanak-kanak, Bell, seperti abang-abangnya, dia telah menerima pembelajaran
di rumah oleh ayahnya. Walaubagaimanapun, pada
pada usia yang muda, dia yang telah memasuki Royal Haigh School, Edinburgh, Scotland, telah keluar pada usia 15 tahun dengan hanya
menyiapkan empat borang pertama. Keputusan sekolahnya hancur, ditanda kerana ketidakhadiran
dan markah yang tercorot. Minat utamanya masih kekal dalam sains, terutamanya subjek Biologi, sedangkan subjek sekolah yang lain dilayan dengan berbeza, demi mengecewakan permintaan ayahnya selepas dia meninggalkan sekolah, dia telah mengembara ke London untuk tinggal bersama atuknya, Alexander Bell. Sepanjang tahun dia luangkan bersama datuknya, perasaan suka belajar telah lahir, disebabkan menghabiskan masa yang berjam dalam perbincangan dan pembelajaran yang serius.
Bell yang lebih dewasa mengambil usaha-usaha yang baik supaya ada pelajar mudanya belajar untuk bercakap dengan jelas dan berkeyakinan, ciri-ciri itulah yang diperlukan oleh pelajarnya untuk menjadi seorang guru untuk diri sendiri. Pada usia 16, Bell mendapat kedudukan sebagai seorang "pelajar-guru" untuk sastera dan muzik, di Weston House Academy, elgin Scotland. Walaupun dia telah mendaftar sebagai seorang pelajar untuk Latin dan Greek, tetapi dia sendiri telah mengarah untuk beberapa kelas sebagai balasan kepada lembaga dengan £10 setiap sesi. Pada tahun berikutnya, dia memasuki university mengikuti abangnya Melville yang telah mendaftar pada tahun sebelumnya. Pada 1868, tidak lama selepas dia bertolak ke Kanada bersama keluarganya, Aleck telah telah menyiapkan peperiksaan matrikulasi dan telah diterima kemasukanya ke university london
pada usia yang muda, dia yang telah memasuki Royal Haigh School, Edinburgh, Scotland, telah keluar pada usia 15 tahun dengan hanya
menyiapkan empat borang pertama. Keputusan sekolahnya hancur, ditanda kerana ketidakhadiran
dan markah yang tercorot. Minat utamanya masih kekal dalam sains, terutamanya subjek Biologi, sedangkan subjek sekolah yang lain dilayan dengan berbeza, demi mengecewakan permintaan ayahnya selepas dia meninggalkan sekolah, dia telah mengembara ke London untuk tinggal bersama atuknya, Alexander Bell. Sepanjang tahun dia luangkan bersama datuknya, perasaan suka belajar telah lahir, disebabkan menghabiskan masa yang berjam dalam perbincangan dan pembelajaran yang serius.
Bell yang lebih dewasa mengambil usaha-usaha yang baik supaya ada pelajar mudanya belajar untuk bercakap dengan jelas dan berkeyakinan, ciri-ciri itulah yang diperlukan oleh pelajarnya untuk menjadi seorang guru untuk diri sendiri. Pada usia 16, Bell mendapat kedudukan sebagai seorang "pelajar-guru" untuk sastera dan muzik, di Weston House Academy, elgin Scotland. Walaupun dia telah mendaftar sebagai seorang pelajar untuk Latin dan Greek, tetapi dia sendiri telah mengarah untuk beberapa kelas sebagai balasan kepada lembaga dengan £10 setiap sesi. Pada tahun berikutnya, dia memasuki university mengikuti abangnya Melville yang telah mendaftar pada tahun sebelumnya. Pada 1868, tidak lama selepas dia bertolak ke Kanada bersama keluarganya, Aleck telah telah menyiapkan peperiksaan matrikulasi dan telah diterima kemasukanya ke university london
Tiada ulasan:
Catat Ulasan